Je jasné, že automobilový průmysl se musà zmÄ›nit. Å kody, které páchá na životnÃm prostÅ™edÃ, již zaÄÃnajà být neúnosné, nehledÄ› na snižujÃcà se zásoby ropy, a tedy i pohonných hmot. NejoptimistiÄtÄ›jÅ¡Ã průzkumy pÅ™edpokládajÃ, že ropa dojde v horizontu 30 – 50 let, a to je hodnÄ› málo.
Â
Je vÅ¡ak pravdou, že vlády pÅ™ijÃmajà hned nÄ›kolik opatÅ™enÃ, kterými se snažà tento problém vyÅ™eÅ¡it. JednÃm z nich jsou stále pÅ™ÃsnÄ›jÅ¡Ã emisnà limity, avÅ¡ak ty vzhledem k rostoucÃmu poÄtu vozidel na silnicÃch pÅ™ÃliÅ¡ nefungujÃ. TÃm dalÅ¡Ãm, o co se snažÃ, je pÅ™echod na elektromobilitu.
Â
Â
Tento krok je již v takovém stádiu, že se zaÄÃná plánovat rok zákazu prodeje aut se spalovacÃm motorem, nejprve samozÅ™ejmÄ› tÄ›ch nových, po nÄ›kolika letech budou následovat ta ojetá. A to se mnoha Å™idiÄům nelÃbÃ.
Â
Zdá se vÅ¡ak, že bez ohledu na jejich protesty to bude naÅ¡e budoucnost, pokud se podařà vyÅ™eÅ¡it problémy, které elektrické automobily stále majà – pÅ™edevÅ¡Ãm pak nÃzkou životnost baterie a nákladnost jejà výmÄ›ny. To vÅ¡ak nenà nic, co by se dÃky technologickému pokroku nedalo zvládnout.
Â
Â
JistÄ›, tento pÅ™echod nebude ani zdaleka levný Äi bezbolestný. Bude nutné investovat do vybudovánà mnohem hustÅ¡Ã sÃtÄ› dobÃjecÃch stanic, stejnÄ› jako investovat do výzkumu a vývoje technologià s elektromobilitou spojených.
Â
S nejvÄ›tÅ¡Ã pravdÄ›podobnostà se nevyhneme ani nutnosti dotacà výrobcům, aby tito mohli snÞit ceny. Aby byl totiž pÅ™echod na elektrické automobily možný, musà se tyto nejprve stát dostupnými pro běžného ÄlovÄ›ka. ZatÃm je vÅ¡ak jejich cena pÅ™ÃliÅ¡ vysoká, než aby si je lidé mohli dovolit, a ty ojeté majà velmi nÃzkou životnost, právÄ› kvůli baterii.
Â
Již dnes je vÅ¡ak jasné, že se tyto problémy podařà bÄ›hem nÄ›kolika následujÃcÃch let odstranit, a že tento typ automobilů se stane na naÅ¡ich silnicÃch běžným zjevem. Koneckonců, stejnÄ› se cÃtili lidé, když zaÄÃnaly prvnà automobily a oni se nechtÄ›li vzdát svých konÃ. I zde totiž platÃ, že pokrok zkrátka nezastavÃme.